Ügyfélkapu+ átállás – útmutató, aggodalmak nélkül.


2025.01.16-tól kötelező jelleggel életbe lép az Ügyfékapu+, ezzel egyidőben megszűnik a hagyományos ügyfélkapus belépés. Egyelőre sokan félnek tőle, ellenérzéseket táplálnak felé és tiltakoznak ellene. Az igazság azonban az, hogy kénytelenek vagyunk foglalkozni vele, hiszen nincs választásunk. Pontosan még nem lehet tudni mi fog történni akkor, ha valaki nem indítja el az átállást 2025.01.16. előtt. Egyes elméletek szerint nem lehet majd belépni az ügyfélkapuba, csak addig a lépésig, amivel regisztrálni tudunk az ügyfélkapu+-ra, de elképzelhető, hogy csak személyesen kormányablakban lehet majd regisztrálni. Másik felvetés, hogy onnantól már csak a DÁP-ra lehet majd regisztrálni. Az, aki regisztrál az Ügyfélkapu+-ra és a DÁP-ra is, az párhuzamosan tudja használni mindkét belépési módot.

Mi azon az állásponton voltunk, hogy jobb ezt még az év végi és főleg az év eleji hajtás előtt megnézni, kipróbálni és tapasztalatokat gyűjteni. Tapasztalat lett is bőven, belefutottunk jó pár hiba lehetőségbe, amit most nem is fogunk titkolni. Bízunk benne, hogy összefoglalónk segít enyhíteni az aggodalmakat, és kevesebb kellemetlen érzéssel tekint majd mindenki erre a kötelező újításra.

Nézzük lépésről lépésre a folyamatot:

1.Először lépjünk be az ugyfelkapu.gov.hu oldalon úgy, ahogy eddig is tettük, a bejelentkezésgombra kattintva.

2.Válasszuk az ügyfélkapuopciót.

3.A jól megszokott felhasználónév és jelszó kombinációval be tudunk lépni.

4.Amint beléptünk máris egy felhívás fogad, ami arra ösztönöz, hogy igényeljünk Ügyfélkapu+-t. Itt az idő, ne ellenálljunk tovább, bátran kattintsunk is rá az Ügyfélkapu+ igénylése gombra.

5.Első lépésben megkér bennünket a felület, hogy telepítsünk a mobil készülékünkre vagy a számítógépünkre egy alkalmazást, ami képes egyszer használatos jelszavak generálására. Több választási lehetőségünk is van, kinek melyik szimpatikusabb alapon bármelyik megfelelő lehet. Android és iOS készülékekre is elérhető több alkalmazás. Ilyenek például a NISZ hitelesítő (bár tapasztalatunk alapján a legújabb telefonokon nem fut, mert korábbi android verzióhoz készült az alkalmazás), a Google Authenticatorvagy a Microsoft Authenticator. Bennünket az utóbbi győzött meg a felhasználói értékelések alapján és a több, mint 100 milliós letöltés számmal.

Az asztali alkalmazásokkal mi első körben nem kötöttünk szoros barátságot. Használata sokkal bonyolultabbnak tűnik első ránézésre, mint az okostelefon alkalmazásoknak. Aki érez magában késztetést, vagy kénytelen, mert nincs más lehetősége, annak a TOTP.APP vagy a Verifyralkalmazást ajánlják.

A mobilapplikáció letöltése és telepítése alig vesz igénybe 1 teljes percet. Belépés után szükséges megadnunk például egy microsoft fiókot, amivel be tudunk jelentkezni az alkalmazásba.

Miután bejutottunk folytathatjuk az Ügyfélkapu+ igénylését:

6. A következő oldalon rögtön egy QR kód fogad. A legfontosabb lépés a regisztráció során az, hogy ezt a QR kódot vagy az ezt helyettesítő kulcsot szuperbiztos helyre mentsük el!Saját érdekünkben ezt a lépést tényleg ne hagyjuk ki, később még sok bosszúságtól menthet meg bennünket.

Ha a QR kódot nem áll módunkban beolvasni az okos eszközünkkel, vagy ha a számítógépes alkalmazás kulcsot kér, akkor kattintsunk a QR kód alatt található nem tudom beolvasni a kódot lehetőségre. Ebben az esetben egy generált kulcsot fogunk kapni, amit a továbbiakban használni tudunk. Utána lesz lehetőségünk visszakérni a QR kód megjelenítését is, ezért érdemes lehet gondoskodni akár mindkét lehetőség mentéséről.

Tehát először a mobileszközre letöltött alkalmazással olvassuk be a QR kódot vagy írjuk be a generált kulcsot. Ezt követően írjuk be a megszokott jelszavunkat és az applikációban generált egyszer használatos hat számjegyű kódunkat. Figyeljünk, mert ez a kód csak 30 másodpercig érvényes, utána újat generál az alkalmazás.

Még mielőtt a tovább gombra kattintanánk feltétlenül mentsük el, írjuk fel, vagy tetováltassuk magunkra a QR kódot vagy a generált kulcsot!

7. Ha sikeresen írtuk be a jelszavakat, akkor a következő oldalon ez fogad:

8. Az oldal alján található törlőkódegy, talán még a QR kódnál is fontosabb számsor, melyet szintén nagyon fontos biztos helyre feljegyezni.Ahogy az oldalon is olvashatjuk, ez a számsor lehet segítségünkre, ha esetleg meghibásodna vagy elveszne az okos eszközünk, amire az authenticator alkalmazást telepítettük. Amennyiben ez előfordulna, és nem tudunk belépni a saját ügyfélkapunkkal összekötött programba és ezáltal nem tudunk egyszer használatos jelszót generálni, úgy nem fogunk tudni belépni az ügyfélkapuba. Kipróbáltuk. Nem viccelünk.

Szerencsére a befejezés gomb csak akkor lesz aktív, ha a felette lévő négyzetet kipipáljuk, ami arról kíván meggyőzni bennünket, hogy valóban mentsük el a törlőkódot.  

9.A befejezésgombra kattintva készen is vagyunk az Ügyfélkapu+ igényléssel.

Ezt követően már nem fogunk tudni belépni a korábbi módszerrel, a sima ügyfélkaput kiválasztva. Ha mégis megpróbálnánk a következő hibaüzenet fog fogadni bennünket:

Minden további alkalommal az Ügyfélkapu+ lehetőséget kell választanunk. Akár az ügyfélkapura, akár a magyarország.hu-ra, akár a tárhelyre, az ÜPO-ra, ONYA-ba, eBEV-re, eSzja felületre vagy webes ügysegédre szeretnénk belépni. Az okoseszközünkre letöltött authenticatorra minden alkalommal szükségünk lesz, hiszen itt fogjuk megtalálni az éppen aktuális 6 számjegyű belépési kódot, azt a bizonyos második hitelesítési faktort.

Belépéskor az első lépésben be kell írnunk a felhasználónevet és jelszót, majd a második lépésben a generált hitelesítő kódot.

Kérdések és válaszok

Mi történik akkor, ha véletlenül letöröljük az alkalmazást a telefonunkról és nem írtuk fel a QR kódot?

Szerencsére – most még – van rá megoldás. Hogy januártól hogyan lesz, nem tudni. Ezért inkább tényleg biztos helyre mentsük el azt a QR kódot és a törlőkódot.

Tehát az ugyfelkapu.gov.hu oldal kezdőképernyőjén az alábbi lehetőségek fogadnak:

Az Ügyfélkapu+ megszüntetése lehetőséget választva a törlőkód beírása után egy kattintással megszüntethető a kétfaktoros hitelesítés. Ezzel törlődik a teljes Ügyfélkapu+ regisztrációnk és visszaáll minden a korábbi, hagyományos felhasználónév-jelszó típusú belépésre.

Amennyiben ezek után ismét szeretnék Ügyfélkapu+-t igényelni minden folyamatot elölről kell kezdenünk.

Mi a teendő akkor, ha sem a QR kódot, sem a törlő kódot nem írtam fel?

Ilyen nem fordulhat elő, hiszen direkt nagyon sokszor hangsúlyoztuk már ebben az összefoglalóban, hogy mindenki jól mentse el. Ha ennek ellenére mégis megtörténik, akkor sajnos csak személyesen, kormányablakban lehetséges a megszüntetés.

Mi történik akkor, ha le akarom cserélni az okoseszközömet, vagy egy másik eszközre szeretném áttenni a kétfaktoros azonosítást biztosító alkalmazást?

Ebben az esetben be kell lépnünk az ugyfelkapu.gov.hu oldalon az Ügyfélkapu+ lehetőséggel. Belépés után Ügyfélkapu+ beállítások pontot kell választani.

Ezt követően pedig a beállítás másik eszközre gomb segítségével máris kapunk egy új QR kódot. Fontos tudni, hogy ezzel az új QR kóddal a régi érvényét veszíti, a korábbival már nem tudjuk összekapcsolni újabb eszközzel, sőt, a meglévő authenticator alkalmazásban generált kód sem lesz érvényes.

Ha véletlenül az Ügyfélkapu+ igénylés elején mégsem írtuk volna fel a törlőkódot, akkor az ügyfélkapu+ beállítások menüpontban meg tudjuk tekinteni és fel tudjuk írni, el tudjuk menteni.

Mi a helyzet a könyvelőirodákkal?

Akik a legjobban tartanak ettől az átállástól, azok sokszor maguk a könyvelők. A magánszemély Ügyfélkapu+-ra történő átállása semmiben nem befolyásolja a könyvelőiroda működését. Ugyanis alapvetően a könyvelők nem az ügyfelek saját felhasználónevével és jelszavával lépnek be a tárhelyre vagy küldenek be egy-egy bevallást, hanem meghatalmazással rendelkeznek. Ennek hála a könyvelő a saját maga személyes ügyfélkapujával tudja beküldeni ügyfele bevallásait, sőt, ha ügykezelőként hozzá van rendelve a tárhelyhez, akkor még a beérkező üzeneteket is teljesen legálisan láthatja.

Sajnos azonban sokan alkalmazzák még azt a módszert, hogy elkérik az ügyféltől a felhasználónevet és jelszót, hogy minden alkalommal oda belépve küldjék be a szükséges dokumentumokat a hatóságnak. Ez azon túl, hogy nem teljesen szabályos, január 16-tól nem is nagyon fog működni. Legalábbis meglehetősen nehézkes lesz megoldani, mert vagy fel kell hívni az ügyfelet, hogy „Szia, most lépnék be az ügyfélkapudba / küldeném be a bevallást, diktálnád a kódot?”, vagy pedig a mi okoseszközünkön kell lennie az authenticator alkalmazásnak – ez esetben viszont maga az ügyfél fog kiszorulni a saját ügyfélkapujának használatából, vagy ami még rosszabb, neki kell hívogatnia a könyvelőt, ha be szeretne lépni. Ez utóbbi megoldást semmiképpen nem javasoljuk!

Itt az ideje tehát, hogy minden ügyféltől legyen a könyvelőnek meghatalmazása, aminek keretében saját maga tud eljárni az adó- és egyéb ügyekben.

Mi a helyzet az ÁNYK-val?

Másik nagy félelem az ÁNYK-ban történő bevallás beküldés, pedig ez sem ördögtől való dolog. Talán nem nagy titok, hogy miután igényeltük az Ügyfélkapu+-t már nem fogjuk tudni a megszokott módon beküldeni ÁNYK-n keresztül a nyomtatványokat. Ha mégis megpróbálnánk, akkor kék hiba miatt a nyomtatvány nem fog bemenni.

A program azonban automatikusan nem fogja kérni tőlünk a hat számjegyű hitelesítő kódot. Ahhoz, hogy be tudjuk küldeni két faktoros hitelesítés segítségével a nyomtatványokat egy gyors beállítást kell eszközölnünk.

Az ÁNYKmegnyitása után a Szervizmenüponton belül kattintsunk a Beállításokra.

Az előugró ablakban a Felhasználói azonosítás alatt kell kiválasztanunk az Ügyfélkapu+ kétfaktoros hitelesítés használatával történő lehetőséget.

Ezek után a megszokott módon kezdjük el beküldeni a nyomtatványt. Különbség csupán annyi lesz, hogy a felhasználónév és jelszó – esetleg cégkapu – beírása után kérni fogja a program a hat számjegyű hitelesítő kódot.

Az első, eredeti QR kóddal több okos eszközzel is össze lehet kapcsolni az ügyfélkaput?

Igen. Valószínűleg a két faktoros hitelesítés megálmodójának és a programozóknak nem ez volt a céljuk, sőt, éppen ellenkezőleg. A valódi cél az lenne, hogy egy ügyfélkapuhoz csak egyetlen egy ember férhessen hozzá a saját hitelesítő kódjával. Ezzel biztosítva azt, hogy illetéktelenek ne férjenek hozzá a szenzitív adatainkhoz. Ámde a program és a rendszer ezt engedélyezi, amit leleményes magyar polgár ki is fog használni. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy az egyenes és jogtiszta út mindenképpen az, ha könyvelőként rendelkezünk meghatalmazással, így a személyes ügyfélkapunkkal is intézkedhetünk ügyfeleink ügyeiben.

Összességében

A kezdeti félelmeket és ellenérzéseket legyűrve végül arra jutottunk, hogy nem annyira bonyolult és félelmetes dolog ez az Ügyfélkapu+. Ha valaki elkezdi, kipróbálja, maga is rájön, hogy a félelmet javarészt az interneten keringő hírek, kérdések, felvetések okozták. Mostantól kell még egy plusz kód is a belépéshez, mint annyi más alkalmazásnál is, ennyi az egész.

Üröm az örömben, hogy ezt az egészet csak 2025 végéig „élvezhetjük”, utána már nem ússzuk meg a Digitális Állampolgárságot. 2026-tól csakis DÁP-pal lehet majd elektronikus úton ügyet intézni.

Ha könyvelői, adószakértői vagy bérszámfejtői segítségre van szüksége, kérjen ajánlatot és megbeszéljük hogyan tudunk együtt dolgozni.


Comments are closed.