NAV ellenőrzési terv 2025


Az idei évben is közzé tette a NAV a 2025-re irányadó ellenőrzési tervét. Rövid tájékoztatójuk olvasható itt, de letölthető a teljes 18 oldalas anyag is. Mi most összefoglaljuk a fontosabb tudnivalókat azoknak, akik nem szeretnék mind a 18 oldalt végig olvasni.

NAV ellenőrzési terv 2025

Milyen eszközök segítik a NAV munkáját az ellenőrzésre történő kiválasztásban?

A NAV már évek óta él a mesterséges intelligencia adta lehetőségekkel. Nincs ez másképp 2025-ben is, a NAV továbbra is aktívan használja az MI-t.

„Ezt az új eszközt azért alkalmazza az adóhatóság, mert egyrészt a tranzakciós adatokat gyorsan, akár valós időben képes feldolgozni és elemezni, másrészt nagyon sok és sokféle adaton tudja ezt megtenni. Ráadásul feltár tipikus és szokatlan jelenségeket, amire korábban csak hosszabb idejű adatgyűjtés után, kézi elemzéseket végezve lehettek képesek a szakértők. Folyamatosan összefüggéseket kereshet sokféle adat együttesében, például az online pénztárgépek, a számlaadatok és a tranzakciók sokaságából kiolvasható szokások adataiban.” – Olvasható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Kormányzati Társintézmények Mesterséges Intelligencia Munkacsoport bemutatkozásában.

Az adóhatáságnál dolgozó mesterséges intelligencia nagyságrendileg több, mint 10.000 embernek megfelelő munkát végez nap, mint nap. Mizsányi Attila, a NAV Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának Főosztályvezetője, egy korábbi nyilatkozata szerint az MI nem elveszi a munkájukat, csupán sokkal sokkal hatékonyabbá teszi azt. A nap 24 órájában monitorozza mind a magánszemélyek, mind a vállalkozások tevékenységét. Elsősorban a gyanús tevékenységeket szúrja ki, ezt azonban sokkal hatékonyabban teszi, mint egy ember tudná.

Online pénztárgépek, online számlaadási kötelezettség teljesítése valós idejű adatot szolgáltatnak, melyen könnyen összevethetők az áfabevallásban szolgáltatott adatokkal, melyekben ráadásul vevő és szállító oldalról is visszajelzés érkezik a NAV-hoz.

Helyszíni ellenőrzésekkel továbbra is vizsgálják a számla- és nyugtaadási kötelezettséget, valamint az alkalmazottak bejelentését.

Az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer (eKÁER) segítségével a NAV nyomköveti az országba beérkező áruk és járművek útját, összeveti az útdíjfizetési kötelezettségekkel és teljesítésükkel, de még kameraadatok is rendelkezésére állnak.

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) segítségével a NAV adatokat kap a szálláshely-szolgáltatók, a vendéglátó üzletet és turisztikai attrakciót üzemeltetők forgalmáról is.

Az Üvegkapunak (Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer) köszönhetően az Adó- és Vámhivatalnak valós idejű rálátása van arra, hogy a helyszínen hány ember tartózkodik illetve milyen vállalkozások vesznek részt a beruházásban.

Milyen eljárásra lehet számítani?

Azt, hogy milyen eljárás indul egy-egy jogsértő magatartás után, azt a NAV határozza meg, többek közt a jogkövető magatartástól függően. Ezek az eljárások 2025-ben a következők lehetnek: adategyeztetési eljárás, támogató eljárás, jogkövetési vizsgálat, illetve adó- vagy vámellenőrzés.

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 2025. január 1-jétől új kockázatelemzési eljárást követő intézkedéssel bővült, ez pedig az adategyeztetési eljárás. Ezen eljárás keretében Adó- és Vámhivatal először lehetőséget biztosít az adózónak arra, hogy tisztázza az eltérés körülményeit 15 napon belül. Segítségképpen rendelkezésére bocsát minden szükséges információt, ami alapján a válaszadás gyorsabb tud lenni.

Kik számíthatnak nagy eséllyel ellenőrzésekre 2025-ben?

  • Kiemelt, és legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók,
  • kapcsolt vállalkozások,
  • több éve tagi kölcsönből működő vállalkozások,
  • a korábban keletkezett levonható áfájukat évek óta folyamatosan görgetők,
  • tendenciózusan nullás bevallást benyújtók, de a kontrolladatok szerint értékesítők,
  • az újonnan alakult, valamint a személyi változással érintett vállalkozások, kiemelten azok, akik az Online Számla rendszerben nagy tételszámú és/vagy nagy összegű számlákat szerepeltetnek,
  • a megalakulást követő egy éven belül kiugró forgalomnövekedést mutató vállalkozások,
  • áfabevallást be nem nyújtó, vagy nullás adókötelezettséget valló, összesítő jelentést ki nem töltő, de kontrolladatok alapján tevékenységet folytató, áfakontroll-eltéréssel rendelkező, illetve az „alvó státuszt” követően ismételten tevékenységet végző társaságok,
  • az áfabevallás, összesítő jelentés és az online számla adatok közötti eltéréssel rendelkező adózók, illetve áfabevallást be nem nyújtók,
  • székhelyszolgáltató társaságoknál székhellyel rendelkező, bejelentett telephellyel és alkalmazottakkal nem rendelkező adóalanyok, az azonos székhelyre bejelentkezett adózók,
  • a kockázatos adózói múlttal rendelkező, törölt adószámú, elérhetetlen vállalkozások tulajdonosainak további vállalkozásai,
  • a nagyszámú foglalkoztatottat alkalmazók, akik az online számlaadat-szolgáltatás adatai szerint nem bocsátanak ki számlákat,
  • a nagy forgalmat alkalmazottak nélkül bonyolítók, megugró forgalom mellett adóminimalizálók,
  • azon vállalkozások, ahol a dolgozói létszám nem fedi le a telephelyek számát.

Melyik ágazatok azok, akik szintén kiemelt figyelmet élveznek a NAV-nál 2025-ben?

  • (használt) gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelmi, valamint gépjárműjavítási tevékenységet végzők, továbbá a gumiabroncsokat, felniket értékesítők,
  • személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozások, épületüzemeltetéssel, takarítással foglalkozó vállalkozások, munkaerőkölcsönzők,
  • számítástechnikai és telekommunikációs termékekkel kereskedők,
  • webhelyeken, portálokon értékesítők, külföldi és belföldi e-kereskedelmi platformok üzemeltetői, illetve az ezen felületeken értékesítők,
  • internetes tartalomszolgáltatók,
  • textil kis- és nagykereskedők,
  • zöldség-gyümölcs kereskedők,
  • élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, nagy mennyiségben beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya, burgonya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők,
  • építőipari, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók
  • rendezvényszervezők, reklám-, marketing-, médiaszolgáltatási és filmgyártási tevékenységet folytatók,
  • turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók, személyszállítási tevékenységet végző taxisok
  • rendszeres termékimportra irányuló tevékenységet végzők
  • távol-keleti termékeket árusítók,
  • szépségipari (fodrász, kozmetikus, műkörmös, pedikűrös, stílustanácsadó), valamint testedzési szolgáltatást – személyi edzői és masszőri tevékenységet – nyújtó adózók [ideértve az egyéb kiszolgáló személyzet foglalkoztatásának szabályszerűségét, az árusított táplálékkiegészítők eredetét, azok bizonylati hátterét, a bevételek (napi jegyek, havi bérletek, büfétermékek bizonylatolása) regisztrálását az online pénztárgépeken]
  • jövedékiadó-köteles tevékenységet folytatók

Az egyéni vállalkozók is fókuszban lesznek?

2025-ben a kiadott ellenőrzési terv alapján az egyéni vállalkozók is kiemelt figyelmet kapnak. Különösen figyelni fognak olyan anomáliákra, mint például a tartósan veszteséges, vagy ’58-as bevallást be nem nyújtó, esetleg újabb és újabb adószámot kiváltó egyéni vállalkozók.

Foglalkoztatotti bejelentések

Továbbra is nagy figyelmet kapnak a foglalkoztatotti bejelentések, mind munkaviszonyban, mind pedig egyszerűsített foglalkoztatás keretében. Ezeket helyszíni ellenőrzéssel valamint a bevallások összhangjának követésével is tudják ellenőrizni.

Összefoglaló táblázat a NAV által közzétett ellenőrzési terv dokumentumból:

I. A kiemelt és a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók ellenőrzése
II. Folyamatos feladatok
Költségvetési kockázatok csökkentése érdekében folytatott ellenőrzések
 – (használt) gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelmi, valamint gépjárműjavítási tevékenységet végzők, valamint gumiabroncsokat, felniket értékesítők
 – személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozások, épületüzemeltetéssel, takarítással foglalkozó vállalkozások, munkaerő-kölcsönzők
 – számítástechnikai és telekommunikációs termékek kereskedelmével foglalkozók
– webhelyeken, portálokon értékesítők, külföldi és belföldi e-kereskedelmi platformok üzemeltetői, illetve az ezen felületeken értékesítők
 – internetes tartalomszolgáltatók
 – textil kis- és nagykereskedelem
 – zöldség-gyümölcs kereskedők
 – élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, nagy mennyiségben beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya, burgonya), valamint élelmiszeripari  – termékek előállítását végzők
 – építőipari, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók
 – rendezvényszervezés, reklám-, marketing-, médiaszolgáltatási és filmgyártási tevékenységet folytatók
 – turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók, taxisok
 – rendszeres termékimportra irányuló tevékenységet végzők
 – távol-keleti termékeket árusítók
 – szépségiparban működő, valamint a testedzési szolgáltatást, beleértve a személyi edzői és masszőr tevékenységet folytató adózók
Általánosforgalmiadó-kötelezettségek vizsgálata
 – általánosforgalmiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti  ellenőrzése
 – áfabevallás, összesítő jelentés/online számla eltéréssel rendelkező, vagy áfabevallást be nem nyújtó adózók
A gazdálkodói tevékenység folytatásával összefüggő ellenőrzések
 – az újonnan alakult vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése
 – székhelyszolgáltatást nyújtó és a székhelyszolgáltatást igénybe vevő adózók  ellenőrzése
 – a személyi változással érintett vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése
 – a megalakulást követő egy éven belül kiugró forgalommal rendelkező adózók, adóminimalizáló adózók ellenőrzése
 – a kockázatos adózói múlttal rendelkező, törölt adószámú, elérhetetlen vállalkozások ügyvezetői, tulajdonosai további vállalkozásainak ellenőrzése
 – nagyszámú foglalkoztatottat alkalmazók, akik az online számlaadat-szolgáltatás adatai szerint nem bocsátanak ki számlákat és a tőlük befogadott számlákra vonatkozóan kontrolladatok sem állnak rendelkezésre
 – a nagy forgalmat alkalmazottak nélkül bonyolítók ellenőrzése, megugró forgalom mellett adóminimalizálók
 – a dolgozói létszám nem fedi le a telephelyek számát (pl. az élelmiszerjellegű vegyes kereskedelmi üzlet, az italszolgáltatás, a cukrászda, az éttermi vendéglátás)
 – az áfabevallás és az online számlaadatok közötti eltéréssel rendelkező adózók, illetve áfabevallást, összesítő jelentést be nem nyújtók folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése
 – tendenciózusan nullás bevallást benyújtók, de a kontrolladatok (online számla és/vagy a partneri tételes áfa, online pénztárgép stb.) szerint értékesítők adóellenőrzése
 – több éve tagi kölcsönből működő társaságok
 – népegészségügyitermékadó-kötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok
Munkaviszonnyal, foglalkoztatással összefüggő ellenőrzések
 – a foglalkoztatói bejelentések nyomon követése alapján az új foglalkoztatóknál jogkövetési vizsgálatok végzése, a korábbi foglalkoztatóknál a bejelentési kötelezettségek helyzetének felülvizsgálata
 – a helyszíni ellenőrzések fokozása, feketefoglalkoztatással szembeni fellépés a szabályszerű foglalkoztatás érdekében
 – az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségének vizsgálata
 – a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség ellenőrzése
Személyijövedelemadó-kötelezettségek vizsgálata
 – személyi jövedelemadót érintő, visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése
 – személyi jövedelemadót érintő adókötelezettségek (pl. osztalék) ellenőrzése
 – egyéni vállalkozók adókötelezettségeinek ellenőrzése
Jövedéki adóval kapcsolatos kötelezettségek vizsgálata
 – jövedékiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése
 – jövedékiadó-köteles tevékenységeket folytató adózók kockázatelemzése és ellenőrzése
 – jövedéki kiskereskedelmi egységben, közterületen, piacon, vásáron, jövedéki kiskereskedő üzemanyagtöltő állomása shopjában, dohánytermék értékesítési helyén, a Jöt. vonatkozó előírásai szerinti árueredet és a birtoklás jogszerűségének ellenőrzése, illetve a dohánytermék-kiskereskedő dohánytermékek értékesítési helyén a dohánytermékek nyomon követhetőségéhez kapcsolódó ellenőrzése
 – tagállami együttműködés keretében történő ellenőrzések jövedéki termékek értékesítésének feltárása érdekében
 – jövedéki engedélyes kiskereskedelmi tevékenységével összefüggő, jövedéki szabályozás szerinti kötelezettségek ellenőrzése
 – bérfőzést végző szeszfőzdei adóraktár engedélyesek tevékenységével összefüggő, jövedéki szabályozás szerinti kötelezettségek ellenőrzése
III. Tematikus feladatok
Adónem-specifikus témák
 – ugyanazon vállalatcsoport magyarországi leányvállalatainak egy időben történő kockázati értékelése, az országonkénti jelentések (CbCR) és a határon átnyúló konstrukciók adatai alapján kockázatosnak minősített tranzakciók ellenőrzése
– kapcsolt vállalkozások immateriális javakat érintő tranzakcióinak ellenőrzése
 – transzferár-adatszolgáltatás adatai alapján kockázatosnak minősített kapcsolt tranzakciók ellenőrzése
 – kapcsolt vállalkozások közötti hitel- vagy más egyéb pénzügyi ügyletek transzferárszempontú ellenőrzése
 – cégcsoporton belül gyártási tevékenységet végző, veszteséges vagy igen alacsony nyereséget elérő adózók transzferárszempontú ellenőrzése
 – cégcsoporton belül ügynöki, bizományos vagy disztribúciós tevékenységet végző, veszteséges vagy igen alacsony nyereséget elérő adózók transzferárszempontú ellenőrzése
 – kapcsolt vállalkozások ellenőrzése
 – transzferár-adatszolgáltatás teljesítésének ellenőrzése
 – szokásos piaci árat megállapító határozatban foglalt feltételek teljesítésének  ellenőrzése
 – társasági adót érintő adókedvezmények igénybevételének kötelező ellenőrzése (fejlesztési adókedvezmény igénybevételének ellenőrzése, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének ellenőrzése)
 – a fejlesztési tartalék lekötésének (2023.) és a 2019-ben képzett lekötött tartalék feloldásának ellenőrzése
 – a globális minimumadót érintően úgynevezett 2024. évi lefedett adók – társasági adó, innovációs járulék, energiaellátók jövedelemadó kötelezettségének – ellenőrzése, különös tekintettel az adózott eredményt és adókötelezettségeket érintő számviteli elszámolás és az elhatárolt veszteség vizsgálatára
 – rehabilitációs hozzájárulási kötelezettség ellenőrzése
 – komplex taobevallással kapcsolatos kötelezettségek ellenőrzése
 – innovációs járulék kapcsolatos kötelezettségek ellenőrzése
 – a szociális hozzájárulási adókedvezmények ellenőrzése
Adóalany-specifikus témák
 – egyéni vállalkozók ellenőrzése
 – kivaalanyok ellenőrzése
 – ingatlan-, illetve telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók ellenőrzése
 – tartós veszteség következtében sajáttőke-hiányos társaságok ellenőrzése
 – szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek vizsgálata
 – egyszerűsített foglalkoztatás keretében munkavállalókat (’T1042E, ’T1042TEL alapján) alkalmazók ellenőrzése
 – kapcsolt élelmiszeripari vállalkozások transzferárszempontú ellenőrzése
– OSS-t, IOSS-t választó adózók ellenőrzése
 – bizalmi vagyonkezeléssel érintettek ellenőrzése
IV. Támogató eljárások
A nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető, de hibázó adózók támogatása
 – a 2023. évi 23AEOI-nyomtatvány útján teljesített adats+B65zolgáltatás, valamint a mögöttes átvilágítási eljárás megfelelőségének vizsgálata
 – környezetvédelmitermékdíj-kötelezettséggel érintett adózók támogató eljárása
 – a nemzetközi adóügyi automatikus információk adatai alapján rendelkezésre álló pénzügyi számlainformációk és jövedelemadatok támogató eljárásban történő hasznosítása
 – az önkéntes kölcsönös biztosítópénztártól egyéb jövedelmet szerző adózók támogató eljárása
 – a nyugdíjbiztosítási szerződést megszüntető adózók támogató eljárása
 – az egyszerűsített foglalkoztatás keretében meghatározott mentesített keretösszeg felett jövedelmet szerző adózók támogató eljárása
 – ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők támogató eljárása
Az évközi jogszabályváltozás miatt indított támogató eljárások
Global Tax-Office Kft.


Comments are closed.