NAV ellenőrzések 2024-ben
A NAV évek óta azon dolgozik, hogy megszüntesse a fekete gazdaságot, csökkentse a visszaéléseket, adócsalásokat. 2024-ben már egy úgynevezett Mesterséges Intelligencia Munkacsoport is segíti munkájukat. Valós idejű adatszolgáltatásoknak köszönhetően célzott kockázatelemzéssel dolgozva határozta meg az ellenőrzések irányát. Az adózók magatartásától függően választja meg az ellenőrzések típusát.
A fekete gazdaságnak, adócsalásnak számtalan negatív hatása van, amit az átlagember is megérez, még akkor is, ha nem vesz benne közvetlenül részt. A részben vagy teljes egészében feketén működő vállalkozások jellemzően nem, vagy nem szabályosan fizetnek adót, így az állam adóbevételtől esik el. Ezzel csökken a kiadásokra fordítható forrás, minek következményeképp kevesebb összeg jut például közszolgáltatásokra vagy az infrastruktúra fejlesztésére. Hozzájárul a költségvetési hiány növekedéséhez, ami további gazdasági problémákat okoz.
A fekete gazdaságok eredményei nem járulnak hozzá a hivatalos GDP-hez, ami ezáltal nem valós képet fog mutatni az ország gazdasági tevékenységéről, nehezíti a gazdasági politika kidolgozását.
A fekete gazdaság torzítja a piaci versenyt, hiszen alacsonyabb költségek mellett alacsonyabb áron tudnak terméket és szolgáltatást nyújtani a vásárlóknak, akik közül sokan pedig emiatt őket fogják választani tisztességes társaikkal szemben. Azonban azok a tudatosabb fogyasztók, akik a tisztességesen működő vállalkozásoktól vásárolnak terméket vagy szolgáltatást – hiszen tőlük a későbbiekben sokkal több támogatás várható, például garanciális jogok érvényesítése esetén -, magasabb áron jutnak azokhoz hozzá.
A fekete gazdaságban működő vállalkozások gyakran nem tartják be a minőségi szabványokat és nem biztosítják a fogyasztóvédelmi garanciákat. Így a vásárlók alacsonyabb minőségű vagy bizonytalan eredetű termékekkel és szolgáltatásokkal találkozhatnak. Ez kockázatot jelenthet az egészségre és a biztonságra nézve, valamint csökkentheti a fogyasztók elégedettségét és bizalmát a további piaci szereplők iránt is.
A munkaerőpiacra is kedvezőtlen hatással vannak ezen feketén működő munkáltatók. A náluk dolgozó munkavállalók sokkal kiszolgáltatottabbak a munkáltatónak. Nem kapnak semmilyen támogatást, védelmet, hiszen alkalmazásuk nem törvényes. Lehet, hogy adott hónapban több bevételhez jutnak a munkavállalók az adófizetés hiánya miatt, de hosszú távon ez mindenképpen veszteség számukra. Hiszen nem keletkezik biztosítási jogviszonyuk, nem kapnak orvosi ellátást, és a nyugdíjukba sem számít bele az ilyen módon kapott fizetés.
A következményeket még hosszasan lehetne sorolni és fejtegetni, de már ennyiből is tisztán látható, hogy nem csak a NAV-nak, hanem az átlagembernek is jogos érdeke fűződik ahhoz, hogy rendszeresen ellenőrzések történjenek.
Az ellenőrzések célja nem a büntetés, ez csupán a lehetséges következmény. Célja sokkal inkább az adószabályok betartatása, a jogos adóbevételek maximalizálása, az egyenlő bánásmód biztosítása és egy törvényes rendszer fenntartása.
Az adójogszabályokat mindenki ismeri, az nem titkos senki előtt. Mint ahogy az sem, hogy a NAV milyen terv alapján végzi ütemszerűen az ellenőrzéseit.
Az adótrafipax alapján minden hónapban nyomkövethető, hogy melyik megyében milyen konkrét ellenőrzések várhatóak.
Ezen kívül 2024.03.25-én megjelent a 2024-es éves ellenőrzési terv is, ami a következőképpen alakul:
I. Legnagyobb adóteljesítményű adózók
Továbbra is fókuszban lesznek a kiemelt, legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók. Tapasztalat alapján a legproblémásabb területek az adókedvezmények igénybevétele, az adómentes kifizetések, a rehabilitációs hozzájárulás téves megállapítása, a TAO alapot érintő megállapítások és a transzferárak.
Kiemelt figyelmet kapnak a NAV-tól 2024-ben a kapcsolt vállalkozások és a vállalatközi tranzakciók ellenőrzése. A kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak vizsgálata szintén magas prioritású feladat.
Vizsgálatra számíthatnak a nagyszámú munkavállalót foglalkoztató adózók közül a javadalmazási típusú Munkavállalói Résztulajdonosi Programot (MRP) működtető szervezetek. Különös tekintettel az MRP-szervezet általi kifizetések jogcímére, és a megfelelésre a javadalmazási politikában, a vonatkozó jogszabályokban előírt feltételeknek, valamint a munkáltatók munkavállalóik javára juttatott csoportos, kockázatinak minősülő személybiztosításokra (az élet-, baleset- és betegségbiztosítások), mint egyes, meghatározott juttatásokra.
II. Folyamatos feladatok
Költségvetési kockázat csökkentését célzó ellenőrzések |
(használt) gépjármű- és gépjárműalkatrész kereskedelmi, valamint gépjárműjavítási tevékenységet végzők, továbbá a gumiabroncsokat, felniket értékesítők |
személy- és vagyonvédelmi tevékenységet folytató vállalkozások, épületüzemeltetéssel, takarítással foglalkozó vállalkozások, munkaerőkölcsönzők |
számítástechnikai és telekommunikációs termékekkel kereskedők |
webhelyeken, portálokon értékesítők |
textil kis- és nagykereskedők |
zöldség-gyümölcs nagykereskedelemben érintett vállalkozások |
élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya, burgonya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők |
építőipari, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók |
rendezvényszervezők, reklám-, marketing-, médiaszolgáltatási- és filmgyártási tevékenységet folytatók |
turisztikai, vendéglátó, szálláshely-szolgáltató tevékenységet folytatók, taxisok |
távol-keleti termékeket árusítók |
ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők |
internetes tartalomszolgáltatók |
szépségiparban működő, valamint a testedzési szolgáltatást, beleértve a személyi edzői és masszőr tevékenységet folytató adózók |
III. Az alapvető eltérések folyamatos monitoringja
Általánosforgalmiadó-kötelezettségek vizsgálata |
általánosforgalmiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése |
áfabevallás, összesítő jelentés/online számla eltéréssel rendelkező, vagy áfabevallást be nem nyújtó adózók |
A gazdálkodói tevékenység folytatásával összefüggő ellenőrzések |
az újonnan alakult vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése |
székhelyszolgáltatást nyújtó és a székhelyszolgáltatást igénybe vevő adózók ellenőrzése |
a személyi változással érintett vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése |
megalakulást követő egy éven belül kiugró forgalommal rendelkező adózók, adóminimalizáló adózók ellenőrzése |
a kockázatos adózói múlttal rendelkező, törölt adószámú, elérhetetlen vállalkozások ügyvezetői, tulajdonosai további vállalkozásainak ellenőrzése |
nagyszámú foglalkoztatottat alkalmazók, akik az online számlaadat-szolgáltatás adatai szerint nem bocsátanak ki számlákat és a tőlük befogadott számlákra vonatkozóan kontrolladatok sem állnak rendelkezésre |
a nagy forgalmat alkalmazottak nélkül bonyolítók ellenőrzése, megugró forgalom mellett adóminimalizálók |
a dolgozói létszám nem fedi le a telephelyek számát (pl. az élelmiszer jellegű vegyes kereskedelmi üzlet, az italszolgáltatás, a cukrászda, az éttermi vendéglátás) |
az áfabevallás és az online számla adatok közötti eltéréssel rendelkező adózók, illetve áfabevallást, összesítő jelentést be nem nyújtók folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése |
tendenciózusan nullás bevallást benyújtók, de a kontrolladatok (online számla és/vagy a partneri tételes áfa, online pénztárgép stb.) szerint értékesítők adóellenőrzése |
több éve tagi kölcsönből működő társaságok |
Munkaviszonnyal, foglalkoztatással összefüggő ellenőrzések |
a foglalkoztatói bejelentések nyomon követése alapján az új foglalkoztatóknál jogkövetési vizsgálatok végzése, a korábbi foglalkoztatóknál a bejelentési kötelezettségek helyzetének felülvizsgálata |
helyszíni ellenőrzések fokozása, feketefoglalkoztatással szembeni fellépés a szabályszerű foglalkoztatás érdekében |
az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségének a vizsgálata |
a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség ellenőrzése |
Személyijövedelemadó-kötelezettségek vizsgálata |
személyi jövedelemadót érintő, visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése |
személyi jövedelemadót érintő adókötelezettségek (pl. osztalék) ellenőrzése |
egyéni vállalkozók adókötelezettségeinek ellenőrzése |
Társasági adó és azzal kapcsolatos kötelezettségek vizsgálata |
transzferár-adatszolgáltatás teljesítésének ellenőrzése |
szokásos piaci ármegállapító határozatban foglalt feltételek teljesítésének ellenőrzése |
kapcsolt vállalkozások ellenőrzése |
az Európai Unió és az OECD adóelkerülő magatartásokra vonatkozó irányelveinek figyelembevételével az adózási szempontból nem együttműködő országokkal kapcsolatban álló és onnan nyereséget szerző adózók kockázatelemzésen alapuló ellenőrzése |
Jövedéki adóval kapcsolatos kötelezettségek vizsgálata |
jövedékiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése |
a jövedékiadó-köteles tevékenységeket folytató adózók kockázatelemzése és ellenőrzése |
jövedéki kiskereskedelmi egységben, közterületen, piacon, vásáron, jövedéki kiskereskedő üzemanyagtöltő állomása shopjában, dohánytermék értékesítési helyén, a Jöt. vonatkozó előírásai szerinti árueredet és a birtoklás jogszerűségének ellenőrzése, illetve a dohánytermék-kiskereskedő dohánytermékek értékesítési helyén a dohánytermékek nyomon-követhetőségéhez kapcsolódó ellenőrzése |
tagállami együttműködés keretében történő ellenőrzések jövedéki termékek értékesítésének feltárása érdekében |
bérfőzést végző szeszfőzdei adóraktár engedélyesek tevékenységével összefüggő, jövedéki szabályozás szerinti kötelezettségek ellenőrzése; |
sör előállítását végző adóraktár engedélyesek tevékenységével összefüggő, jövedéki szabályozás szerinti kötelezettségek ellenőrzése |
IV. Tematikus feladatok
Adónem-specifikus témák |
társasági adót érintő adókedvezmények igénybevételének kötelező ellenőrzése (fejlesztési adókedvezmény igénybevételének ellenőrzése, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének ellenőrzése) |
a fejlesztési tartalék lekötésének (2021-2023.) és a 2018-2019. években képzett lekötött tartalék feloldásának ellenőrzése |
az országonkénti jelentések és a határon átnyúló konstrukciók alapján kockázatosnak minősített tranzakciók ellenőrzése |
kapcsolt vállalkozások immateriális javakat érintő tranzakcióinak ellenőrzése |
transzferár adatszolgáltatás adatai alapján kockázatosnak minősített, kapcsolt tranzakciók ellenőrzése |
ugyanazon vállalatcsoport magyarországi leányvállalatainak együttes és összehangolt ellenőrzése kockázati értékelés alapján |
jelentő pénzügyi intézmények jelentendő számlákkal kapcsolatos adatszolgáltatása megfelelőségének jogkövetési vizsgálata |
környezetvédelmi termékdíj-kötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok |
a népegészségügyi termékadó adókötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok |
cégcsoporton belül gyártási tevékenységet végző, veszteséges vagy igen alacsony nyereséget elérő adózók transzferár szempontú ellenőrzése |
kapcsolt vállalkozások közötti hitel- vagy más egyéb pénzügyi ügyletek transzferár szempontú ellenőrzése |
Adóalany-specifikus témák |
gyógyszeripari ágazatban működő, kapcsolt vállalatok ellenőrzése (gyártók és disztribútorok) |
a szociálishozzájárulásiadó-kedvezmények ellenőrzése |
gázkereskedelemmel foglalkozók |
napelem-értékesítéssel, szereléssel foglalkozó adózók |
kiva-alanyok ellenőrzése |
ingatlan-, illetve telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók ellenőrzése |
szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek vizsgálata |
kapcsolt autóipari vállalkozások transzferár szempontú ellenőrzése |
Támogató eljárások
2024-ben is nagy hangsúlyt kapnak a támogató eljárások. Céljuk, hogy segítsék az adózókat az adózási kötelezettségeik teljesítésében, különösen akkor, ha az adózó hiba vagy mulasztás miatt tévesen adózik.
Az adójogszabályok betartása 2024-ben sem csak kötelezettség, hanem az egyének és a társadalom számára is előnyös. A tiszteletben tartásuk hozzájárul a társadalmi stabilitáshoz, a közszolgáltatások finanszírozásához és a gazdasági fejlődéshez. Jogkövető magatartással erősíthető a befektetői- és fogyasztói bizalom és elkerülhetőek mind a jogi, mind a pénzügyi negatív következmények.
Ha könyvelői, adószakértői vagy bérszámfejtői segítségre van szüksége, kérjen ajánlatot és megbeszéljük hogyan tudunk együtt dolgozni.